Hur ska man tänka inför framtiden?

Att ha en kennel är tämligen nytt för mig och det är spännande och svårt att planera framåt....
Vilka hundar ska paras med vem?
Jag ska ju ompara Lucia med Pumba och det är ett tryggt o säkert projekt....om hon bara blir dräktig förstås!
Men det är inget större projekt att åka till Öjebyn, 1 mil bort och para sin hund med en erfaren "herre" som ägs av en stabil och kunnig person.
Desto mer spännande blir det i sommar att åka till Finland med Mindra!
Det är långt att åka- man måste kommunicera på finska eller engelska(jag väljer det senare alternativet)- det är andra regler i Finland och Sverige har hårda regler på avel/ vilket är jättebra men spännande då man alltid kan missa något viktigt- jag har två likvärdiga hundar att välja på och att då tänka och välja rätt.....och tänk om hon börjar löpa utan att jag märker det i tid.... 
Så är det planer på nya investeringar av hund/ en hanhund till och hur jag ska tänka inför det.....Det är linjer och stamtavlor och risken för inavel eller dåliga gener......en hel vetenskap!
Dessutom måste jag tänka mig för när det gäller antalet hundar och hur jag ska prioritera. Det är ju stora investeringar man gör, i tid, pengar och engagemang. Hur mäter man sitt intresse? Hur vet man att man är seriös så det räcker?
Det är tur att allt tar sin tid och att man får växa med uppgiften! Sedan får man fråga sig fram hos dem som har mer erfarenhet... och jag ser fram emot Uppfödarkursen i Umeå till hösten! Då får man ett bra tillfälle att suga i sig så mycket kunskap och erfarenhet som man orkar..... Och framtiden kommer en till mötes oavsett....!

Kommentarer
Postat av: Veronica och Liva

Hejsan.

Grattis till nya familjemedlemmen.Hör att han är bedårande söt!

Kram / Veronica

2009-06-08 @ 23:02:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0